Sunday 31 March 2013

Terima Kasih

Terima Kasih. Dua perkataan lima sukukata. Tidak pendek dan tidaklah panjang mana. Tidak juga berbelit sebutannya. Namun masih ramai yang berat mahu mengucapkannya.

Ucapan Terima Kasih menggambarkan adab pada diri.  Ianya perbuatan yang tidak mengeluarkan duit, cuma sedikit sahaja tenaga untuk mengucapkannya. Namun impaknya sangat besar kerana ia membuatkan pengucapnya dilihat beradab dan tahu menghargai orang lain dan penerimanya merasa dihargai dan suka hati.

Tidak perlu tunggu dapat hadiah gelang berlian baru nak ucap Terima Kasih. Jangan sehingga orang kata kita takda adab baru nak cakap Terima Kasih. Tidak salah berterima kasih sesama manusia.. selain bersyukur kepada Tuhan.

Ada spesis manusia yang rasa dirinya memang patut dibantu kita atau memang kewajipan kita untuk menolong dia. Maka ucapan Terima Kasih itu tidak perlu kerana ianya kewajipan. Inilah spesis manusia-manusia ego yang walaupun telah nyawa-nyawa ikan kesusahan dan ada yang sudi membantu.. ucapan Terima Kasih pun tidak terucap lagi... membalas budi jauh sekali.

Jadi sekiranya ada yang masih tertanya-tanya mengapa hidup tak pernah senang, rezeki tersekat.. mungkin juga kerana lidah sendiri sering tersekat untuk mengucapkan Terima Kasih.

Jadinya lain kali orang lain tidak ada kewajipan lagi mahu membantu. Apa jasa pun ada mau dibantu setiap masa.

Ada tulang empat kerat dan ada juga kudrat... maka berdikarilah selagi larat.

No comments:

Post a Comment